Sunday, May 18, 2014

Monday blues....membawa diri ditempat kerja.. cikson says

googled picture


I still vividly remember when asked what I wanted to be my reply was anything except teaching.I abhor the thought of having to speak as I was a person of a few words those growing years.Being a loner and introverted my type of work could be those pertaining to books...a writer maybe or a librarian perhaps. A writer should be my apt choice..cikgu bahasa pun rekomen.

Macamana boleh terhumban dalam kancah pendidikan....dah tersurat apa nak kata...but I have a number of offers.Nak berhijrah keluar negara pun ada...
Have written about the transition in a few postings...

Mula mula tu rasa tertekan juga dengan kerja yang bukan pilihan.tetapi dah masuk dalamnya baiklah kita belajar bunga silatnya.Tekad cikson.It was known that teacher cikson cukup strict  tapi dedikasi haha( angkat bakul la pula).Bagilah apa kerja .merangkak pun akan diberesi.So cikson rasa tak pernah ada konflik dengan pihak atasan.Mungkin juga tuah badan sebab jumpa GB GB yang kebanyakannya baik walau ada yang garang macam rimau.Dengan kawan kawan pula cikson kurang gemar ber huhu haha tak kira masa dan ketika.Bab orang kalau boleh cikson hindar dari terlalu terlibat sama.Biarlah mereka nak tunggang dan langgang semaunya.Lagi tak kacau kita biarlah.Ditempat kerja cikson pendiam selalunya...Lagi satu kalau orang dah beri amanah menjaga rahsia,peganglah rahsia itu dengan selamat...bukan dari lidah kita rahsia itu keluar .

Tapi kalau didesak hingga ke dinding ada ketika cikson put on fighting....
There was this instance my GB said of me
Cikson ,when I got you ,like I got a diamond....hehe betul.tak tipu.GB tu GB pertama cikson di Perlis.
After a few years....why ah you now have become a fighting cock.Ada la yang mengadu bila cikson naik hantuuu..mana tahan kalau asyik kena bambu .
Tak boleh lupa episod episod itu...tapi semua yang terlibat tak pula cikson anggap musuh....boleh berkawan sampai sekarang.Macam adik kakak abang...

The other day seorang menegur cikson .Cikson jenuh garu kepala siapa dia...
Lah...seseorang yang pernah bertelagah dengan cikson tentang masa ganti mengajar.....panjang lebar juga ceritanya tapi akhirnya cikson dengan dia tak apa apa.Masih boleh bertegur sapa..Itu yang boleh bersembang panjang tentang hal anak anak lagi bila terjumpa.

Bila anak anak bercerita tentang susah payah dan sepak terajang office politics ,cikson hanya dapat nasihat .....bersabar,bertenang,berkecuali ,beramanah.....dont take things too big and too deep.Things will take care of themselves...

Dan bila dah mencapai kedudukan paling tinggi dalam jawatan,jangan lupa diri. Berbakti,berdedikasi,bertoleransi akan membuah hasil yang tinggi.Kalau tidak kita juga yang rugi.




2 comments:

  1. Comel sangat gambar kat atas tuh....anyway, Makcik Son tolong tulis cerita pasal mula2 Makcik Son terjebak dalam kancah pendidikan nih...Mesti menarik...

    ReplyDelete
  2. uncle,
    makcikson pernah tulis tentang ini dulu dulu.Cerita dia berliku liku.Sat nak jadi ni sat nak jadi tu.Mujuq tak jadi hantuuuu.

    ReplyDelete