Tuesday, May 20, 2014

Mok ...kesian dia.

Lihat dia terbaring di lantai...aduhai.Kesian.
Hey Mok..you smoke ? ciklin bertanya kehairanan.

mok masa remaja

tidurnya dimana saja

Bibirnya hitam,lidahnya terjelir macam kepanasan...
Kakak...janganlah hina kami...seakan dia berkata.Minta kasihan.
Kami dah tua,selalu sakit sakit saja...dah nasib badan.

Itulah mok...bapa kucing keturunan Parsi.Badannya sasa masa muda.Sekarang dah tua kurus kering jadinya.
Dia tak banyak songeh macam squirrel yang mengada ngada.Sekali sekala saja dia ber ehhh ehhh minta dihulur ikan dipinggan.Itu saja. Tapi awas!Tangannya cepat menyambar .Bahaya betul. Silap tercakar tangan yang memberi .Tapi dia apa peduli!

Hidup mok penuh dugaan penuh cobaan.Pernah dia dilanggar mat rempit hingga cedera.Menangis cikli meriba dia diperhati oleh mat bangla.Ke jabatan haiwan di dikejarkan segera.
Pernah dia terpalit kertas gam hingga berdarah .Habis bulu bulunya yang licin dan tebal gugur.Puas cikson merawat dia dan memakaikan dia pakaian supaya dia tidak menggigit badannya.

Satu hari ...dah lama dia tak kelihatan  di no.7.Cikten baru sampai dari KL.Tiba tiba mok muncul dengan luka yang dalam di telinga.Agaknya dia tahu kakak yang ini dapat membantu.Cepat cepat cikten bawa dia pergi berubat.
Hari hari yang kakak dia ada dirumah,mok tak lupa melawat kami.Semalam dia datang dengan badan penuh keleboq...kat mana pula dia jatuh.Dia tak mau berganjak dari kereta ciklin..Hanya dengan seekor ikan goreng dia tergoda dan keluar dari bawah kereta.Cikson pujuk dia masuk sangkar dan siram dia dengan air.


kena mandi
Barulah nampak warna bulu dia.

Hari ni dia tak kelihatan.Mungkin dia tahu kakak kakak yang baik hati dan sayang padanya dah balik negeri...seorang ke Pahang dan seorang ke KL .Tinggal makcikson sorang diri sbb cikli pergi stadium pagi pagi lagi.Entah apa program cikli kena hadiri....oh ya...SUKMA kalau tak silap nina dengar tadi..

ninasandaq

2 comments:

  1. Mok, keep fighting for this life ya mok. Yes I know. Indeed everybody knows that life in this cruel world, only the strongest will survive. You, mok! Be one of them, okay?

    ReplyDelete
  2. akak tata,
    dont worry.Cats have nine lives kan...I will survive.

    ReplyDelete