Wednesday, April 23, 2014

The world divided

Having subscribed to the News channels, I had the luxury of getting live coverage of news around the world.And TV Al Jazeerah is my favourite channel for now.Tengok CNN rasa kemenyampahan tu ada.Macam bongkak pun ada.Macamlah mereka nombor satu dalam dunia.

Dalam banyak banyak berita,scope dan laporan cikson tertonton tentang Afrika pagi tadi.Macam langit dengan bumi pun bukan kalau nak compare kehidupan di West Nile dengan New Yorkers atau Manhattan,Insaf cikson tentang kesusahan ,kesempitan diri tak 1/99 dari yang dialami hidup mereka .Dengan perang saudara,perang agama juga perang penyakit.

Rasa kasihan melimpah pada suku kaum yang hidup terpencil,tiada pendidikan,tiada khidmat kesihatan,Dengan penyakit river blindness ,malaria,ebola dan segala macam wabak yang terpaksa mereka hadapi.Macam mereka bukan hidup dalam era ini.Macam mereka dari planet yang lain...

Dan bila lihat rancangan rancangan tentang majunya orang orang Jepun dan PRC terasa kita jauh ketinggalan.Kenapa kita kurang daya bersaing,berinovasi,berekonomi macam mereka.Di PRC,Taiwan ,Jepun dan Korea mereka guna akal fikiran ,masa dan ruang untuk maju kehadapan...ada ada saja yang mereka hasilkan.

Lihat pula dunia dihuni umat Islam...penuh kemusnahan.Sana sini permusuhan.Pembaziran pula membuak buak seperti di setengah bumi arab yang kaya raya dilempahi kemewahan.Burj yang tertinggi,pulau yang terindah...sedangkan semua wang itu boleh memafaatkan umat se agama.Lihat bila kita ditimpa musibah apa kah sumbangan mereka...OIC...dok la oh I see...

Jenguk pula dalam negara....apa dah jadi.Kemana hala tuju kita kini....



6 comments:

  1. Sesuatu yg baik direnungkan kita yg beragama Islam....
    Sedihkan?
    Saudara Islam kita diseksa dan ditindas sebegitu.......

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak,
      sangat sedih sekali bila lihat umat seagama diperlakukan begitu..mcm nyawa tak berharga

      Delete
  2. Suka tengok cerita Jepun dan Korea. Mereka punya semangat nasionalisme yang tinggi. Berbanding kita yang selalu memandang ringan pada produk sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tata,
      selain cerita dan drama,prog realiti pun seronok ditonton..dah lupa pula nama prog tu..yang ada humanity .

      Delete
  3. We declare being Muslims. We pray, go for a grant tour of Mecca, etc etc; but many lack integrity. We are lazy but love luxury and we turn to corruption. Even 'penceramah2 ugama' think of making money, little of the 'lillah'. Our Prophet was known by all as 'Al amin'.- beramanah. Look around. Are we all that?

    It is pointless to sit discussing all the ills that have befallen muslims. I prefer to fill what's left of my life with 'berkhidmat kerana Tuhan untuk kemanusiaan' - Almanar's motto

    ReplyDelete
    Replies
    1. uncle Al.manar
      thanks a lot for your thoughts .Hope you are well and bestowed with all the best of everything.

      Delete