Wednesday, March 19, 2014

the boy who cried wolf

Masa sekolah dulu ,cikson ajar murid tentang peribahasa ini...cry wolf..
Ceritanya tentang budak pengembala kambing yang selalu mempermainkan orang kampung.Sekali dua kali bila dia berteriak wolf wolf orang kampung datang berlari lari hendak menolong.dan akhirnya bila kambing dia dibaham serigala dan dia berteriak wolf wolf tiada lagi orang kampung datang menolong...

Itulah ajaran cikson pada anak anak dan anak murid......jangan mempermain orang.Bercakap benar selalu.Kalau A kata A tak payah kata XYZee.

Joe Frost...super nanny
Makcik  minat benar dengan rancangan Lifetime...Joe Frost Extreme Parental Guidance.Bilalah agaknya tv di Malaysia nak buat rancangan macam ni.Ambil case study di Malayisa sendiri.Ambil masaalah yang dihadapi oleh ibubapa dinegara kita dalam menangani masaalah keibubapaan dan kekeluargaan.



Dan dalam satu episod,kita lihat bagaimana Joe membantu ibu yang anaknya gila komputer.Diepisod yang lain bagaimana anak anak dilatih tidur mengikut masa .
Talking about children having the right hour of sleep,makcik rasa kesian pada anak anak yang jam 12.00 masih riuh rendah dirumah sebelah.Adakala melarat jam 2.00...aduhai.
Juga bila anak anak terlalu takut dengan pembuli serta anak yang menunjukkan extreme temper tantrum,Joe membantu ibu ibu menangani hal hal ini..
Dalam membesarkan anak anak.....ada perkara perkara yang dibuat matsaleh boleh kita adapt dengan situasi kita.
Sedikit panduan....
Bila bercakap dengan anak masa memberi arahan,turun ke level eye to eye contact.Explain bukan mengarah.
Adakan masa dan tempat time out...
Be consistent...
Be firm tapi lembut.

Eh...mana sangkutnya the boy who cried wolf la mama.....
Teringat pencarian MH370.Doa buat keselamatan mereka.


2 comments:

  1. Skrg ni cikgu mmg mcm2 dlm kepala kita. Kehilangan MH370 mmg selalu dipikirkan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak,
      rasanya separuh nyawaku pergi...walau tak ada sanak saudara terlibat.entah mcmana kalau kita sendiri yang kena..kesiannya.Tak tau nak habaq.

      Delete