Friday, January 24, 2014

What's Up...in Perlis

Sejuk gedi ....masa menaip ni pun dok menggigil.
Nak demam kot...kata hati

Kipas kena tutup.Lantai terazo rasa macam ais.Nak mandi kena tunggu hari tinggi sikit sbb tak ada heater.

Melayari internet terbaca katanya Perlis akan menghadapi cuaca paling sejuk .Sabtu ni 25 hb suhu akan jatuh sehingga 19 darjah F .Sejuk tu.Dah boleh rasa Cameron Highlands tanpa naik tanah tinggi tu.Winter Winds katanya yang sebabkan suhu jatuh begini.

Teringat makcik masa membesar di Kulim dulu,pagi pagi minyak nyok dalam botol membeku.Katanya minyak tidur.Nak mandi nak pi sekolah amatlah siksa,Lebih lebih lagi kena cedok air telaga...Huhu..ketar dagu.

Suhu yang paling rendah yang makcik pernah rasa adalah 4 darjah below O.Yakni -4.Agak agak ada tak Malaysia akan rasa suhu serendah itu.Mau bila cakap keluar asap.Kena pakai baju tebal siap long john,thermal dan bagainya.

gambar fb


Selain huha bab suhu,kejadian kejadian lain pun tak kurang hebat.Eksiden,kebakaran,kematian pun tak kurang.Selang sehari adalah kejadian kejadian yang tak diingini...semalam di belah Batu Pahat ada kematian.Dibelah Seriab ada kebakaran.Dibelah jalan rumah tok dan wan ....ie jln Dato Ali ada kemalangan.Semalam heboh cerita mayat bayi tak berdosa dibuang di dalam tandas masjid..Ishh.

Tentang pembangunan pun bukan sikit laju pecutnya. Baru seminggu dua tak keluar rumah  dah lain.Sana sini bangunan tgh rancak dibina.Macam macam centre nak dibangun.Ada K Park dan apa lagi entah berantah.

Bagi seorang yang dah sampai masa duduk rumah,adakala keluar pekan macam keluar benua.Terpinga pinga.

Hai...kalau nak rasa sejuk gedi Perlis mailah ....ingat besok ya..Mana tahu buka tingkap besok tengok salji dah memutih atas jalan....hehe.

gambar fb.....kalau macam ni mau kejung kaki.




4 comments:

  1. Perlih kalau hangat bukan main hangat.. bila sejuk bukan main sejuk pulak no...
    Tapi kalau perlih turun salji mesti jalan ke utara jem pasai semua berebut nak pi main salji.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thn sudah panaih bedehang...tahun ni sejuk gedi .La ni tak buka kipas pun dah rasa sejuk.Tapi yg tak suka tu habis kering kulit. haha kalau perlih ada salji,bolehlak kita menumpang mandi..eh main salji.

      Delete
  2. Bestnyer.....
    Perlis sejuk mcm kat luar negeri...
    Jika turun salji.. Sure saya pi juga sbb kat korea hari tu salji blm turun masa kami tiba....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tentu laku semua homestay dan hotel...
      saya tak tahan sejuk kena pindah pi KL la nampaknya.
      Tapi tentu gempak kalau benar benar berlaku.

      Delete