Thursday, December 26, 2013

Kuantan and Jinjang....disini risau bertapak

Risau aku bila ingatkan kedua kedua tempat ini.
Tentu ada yang tanya...buat apa susah susah dan risau risau.

Let me explain.
Kuantan dirisaukan kerana katanya diramalkan akan menghadapi banjir utk wave kedua.Katanya lebih hebat dari yang pertama hari tu..Wah kalau yang pertama dulu pun dah teruk dan perit...bayangkan kalau dia lebih hebat..Bermula 30 haribulan December ini hingga seminggu dalam bulan Januari.Dan baru tadi cikson terbaca tentang fenomena perubahan hingga 40 darjah kutub selatan dan utara...dan efeknya.Mungkin kejadian kejadian ikan mendarat itu antara tanda tandanya.

Why should my worry be in Kuantan...you wonder.
Anak yang berada disana walau tak terlibat secara langsung ,tapi detik detik cemas juga kami lalui disini.Worrying about her.Has she have enough food to last the time being cut off .Has she kept sufficient clean water for drinking.What about petrol for her car and candles in case of electricity failure.Batteries for the torch lights...

Lebih lebih lagi dia seorang disana .We dont have any family there.Harap harap tu dia lebih bersedia kali ini.

Dan kejadian sampah sarap berkilometer sepanjang jalan di Jinjang pun ada efek pada kestabilan emosi makcik ini...tengok tu semua dia nak worry..
Ingat wangi ke kalau sampah bertimbun begitu...Ingat pula lalat lalat yang akan membiak dan membiak.Tikus tikus yang berkejaran...Eeeee....setahu makcik sekolah yang diajari itu letaknya adalah dijalan itu...Hope they have settled the problems before the school opens...Tak sanggup rasanya makcik nak bernafas dalam situasi begitu..And what about all the penyakits ..minta minta dijauhkan.

And my worries dont just stop there....reading a status in fb made me worry more...
Tu belum lagi tengok kerut wajah cikli berhempas pulas dengan masaalah kerjanya..

Tahun 2013 dah sampai penghujung...moga risau ini juga berpenghujung disini.Bernoktah .
Harap harap tahun 2014...datang dengan penuh sinar,bercahaya.Amin.


4 comments:

  1. dont worry too much...minta perlindungan daripada sebaik2 Pelindung... Ya Rabb

    ReplyDelete
    Replies
    1. msred,
      entahlah makcik ni kalau worry...mmg handal..Bila nak tenang lenang pun tak tahu.Tapi apa pun in the end kepada Nya kita berserah.

      Delete
  2. Risau? well, pasal banjir tu kita semua pun risau..u r not alone.agaknya apa persediaan awal untuk hadapi bencana itu jika betul2 berlaku nanti...Semoga Tuhan jauhkan segala mala petaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. GH,
      Bila dah pernah lalui detik cemas banjir besar thn lalu,itu yang buat makcik risau ttg anak disana..Selalu tel dia update ttg banjir masa banjir hari tu..Syukur Alhamdullilah...dijauhi semua dari bencana kedua.

      Delete