Thursday, November 14, 2013

The calls

Ingat lagi tak? said the voice at the other end of the line.
Oh well...hmmm..sapa ni...at last I gave up after much deliberation.Kata tak kenal kecil hati pula.
Dah berapa cucu,she asked.I dah jadi maktok .Happy for her.

Hmmm nak buat macamana jodoh anak anak I berbelit belit.Tak ada yang lurus terbentang.Asyik dok belok kiri kanan..I joked..Eeeh kalau ada nak rekomen boleh lah...

Last last baru lah clear akan maksud tujuan.Baju @ uniform hijau rupanya rupanya nak dipinjam.Cikson geledah almari.Jumpa baju tak jumpa kain.Bintang dan paku pun entah ke mana dah kena buat main.Dah lima tahun berlalu .
But the call made me recalled the days  the group of us were made to undergo this one particular course.Kursus ala ala tentera.Berkawad,bertabik di usia yang agak senja.And for me particularly,I was struggling to get my feet correct.At the end of the course we we presented with a tauliah and scroll and bintang..
And after that come every Wednesday,I donned that uniform to school.Seronok juga beruniform seakan tentera.By the way pangkat kami tu Leftenan ke Major ...dah lupa pula.

Another call.And as I had saved the number her name was clear.She was happy to tell me that she has just a few days to go before retirement.At age 56.
Awat tak trus sampai 60..I queried
Aduh...tak tahan la kak.Next year dekat berpuluh E nak kena buat.eeee...I could visualise her shrugging her shoulders.
E apa tu...I asked absent mindedly.
E macam macam E..E nu E ni...
After asking and answering session on how many cucus has she,we bade gudbye.Promising to call again and catch up with old times..Happy for her.

And another call came by....I hope this would be happy for me.

No comments:

Post a Comment