Tuesday, October 1, 2013

Bukan sekadar leteran nak oooi

Berita ttg 3 kematian kelmarin dan 60 dirawat di hosp. memang menggemparkan rakyat Kedah khasnya dan rakyat M'sia amnya.
Kejadian yang berlaku di jajahan Sungai Petani juga membuat aku tak senang duduk.Ramai kaum keluarga ku di SP.Mana tau mungkin mereka ada dapat jemputan disana.Syukurlah....sehingga hari ni tiada berita gempar ku dengar tentang itu.
Bila di ingat ingat kembali....kalau berlaku masa kita berziarah,makan kenduri ...itu kira nasib tak baiklah.Tapi kalau berlaku dirumah....hmmm sendiri kena check..

Cuba pi check peti ais tu...


petiais sapa la ni....pic googled


Buah tomato,stawberry,apple tu masih rapuh dan rangupkah? Atau sudah ada kulapok dan kukulat buat mahligai tompok tompok atasnya.
Kuah gulai yang di simpan baki masakan minggu lepas tu masih baik kah? Atau dah berlendir likat dan boleh buat gam perekat tikus.
Oh well,it goes on and on if I were to list them all down...

Pi lah tengok .....check expiry date...check bungkusan dah membengkak dan mengembang ke belum...Lepas tu buang dan cuci luar dalam petis ais.....Tak rosak aih petiais tu kalau kena air dan sabun.!

Tu bab petiais atau esbok atau fridge
Cuba tengok pula bagaimana keadaannya pantry......
pic googled


Humban sajalah ke tong sampah tin tin dah habis tamat tempoh..rempah 2,3 tahun sudah.Botol botol kicap dan sos yang dah warna lain.Kenapa nak sayang?Sayangkan badan dan kesihatan diri dan keluarga.Kalau termakan kita dan mereka juga kan merana.Jadi macam diSingkir....dah tak boleh kata apa.Tersingkir kita ke hospital jadinya..

Dan waktu malam anda tengah tidur tu,pasangkan telinga dengar samada ada drama dan irama kakti dok menari atas periuk belanga....

Ehhhh mak ni.....

Tulisan ni bukan sekadar leteran nak oooi..... nak ingat kita semua...juga cikson termasuk juga ttg bahaya ada dimana mana...Dalam petiais pun dia dok bertapa ....hehe.


No comments:

Post a Comment