Monday, April 8, 2013

Doakan kami

 Sayup sayup suara azan  ku dengar bila mata ku buka.
Nina sandaq naik turun katil,sebentar hujung kepala sebentar hujung kaki.Mengiau ngiau.
Lihat aku masih kaku,dia gigit jariku,rambutku.
Pushing her aside I jumped out of bed.She followed my heels.
Menuju ke ruang tamu dan membuka pintunya.....Shoooh...ha pi keluar.Aku lihat dia tercegat di pintu.Undur kemudian membatukan diri.
Pintu depan ku tutup balik....bergerak pula ke dapur.Nasi segenggam ku masukkan kedalam bekas.Nah makan dulu.Dia menghidu nasi kemudian meninggalkannya.Nasi kosong.Tak lalu dia nak telan.Aku faham.
Aku masuk ke bilik air untuk berwudhu...dia melompat ke atas tebing kolah.Air yang ku tadah dia buat tak kesah...Selalunya tidak.
Nak apa?...pintu dah buka,nasi dah bagi,air fresh dah tadah.....
Aku bersedia untuk menunaikan solat.Dia ku lihat menghempaskan diri di tebing lantai.Tangan macam ditadah keatas.
Habis aku sembahyang dia masih disitu.Tangan masih begitu
Berdoa utk mama kah?Mungkinkah dia tahu kemelut hati kami.Sama mendoakan kesejahteraan kami.
Bila cikli kedapur,cepat bingkas dia bangun.berlari kesana...
Ninasandaq dah jadi tukang gerak kami bila azan subuh.Tak perlu lagi jam berdering atau talipon nokia menjerit .......Its time to wake up...
Dan dia mengingatkan aku tentang Humphrey......the RM 1400 patient in Pahang.Dia juga selalu menggerakkan orang bangun untuk Subuh...
Good girl nina.....sayang kamu.

2 comments:

  1. Assalamualaikum Cikgu.

    Nina pun disayangi dan menyayangi. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kakcik
      Assalam
      Nina memang kucing yang sangat pandai ambil hati

      Delete