Saturday, March 16, 2013

berdengung….

Cuaca yang panaih lit lit buat diri rasa rimas.Apa lagi dengan panahan matahari mencanak directly into the classroom.Kipas pula tak jalan ditengah bilik.
Bayangkanlah dengan bumbung yang rendah dan 30 orang anak kecil lepas PE.Dengan peluh meleleh mereka…Whew!Tambah lagi angin mati.
Kalau bakar bengkang mau hangit attas bawwah.Panas Berdengung kata makcik.

Gitulah scenario bilik BI yang makcik ajar minggu itu.
Sampai bila agaknya cuaca akan begitu.Maunya sampai Ramdan,terlentok budak budak dengan cikgu cikgu sekali.

Kelas itu aku ajar lepas rehat.Belum sempat aku memulakan pengajaran,seorang murid becok mengadu ttg kawannya.Aku buat signal…QUIET.
Tak puas hati nampaknya dia.
Habis saja aku memberi penerangan,sekali lagi dia bersuara.Kali ini aku biarkan.
Cikgu tau …..bla bla bla….. ……( cerita yang ada unsur X -rated)
Ustaz……ustazah….tolong!..Aku tepuk dahi.
OMG.
Terpana aku sekali bila dia kemudian bertanya : Cikgu dah bercerai ke dengan BINI cikgu…..?

Anak anak itu…… apalah yang mereka tahu.
They have very inquisitive minds. They are innocent. Terserah pada kita amanah untuk membimbing mereka.
Doaku: semoga mereka membesar dijalan yang lurus.Amin.

No comments:

Post a Comment