Friday, July 15, 2011

Facebook…a nonono

 

My children dissuaded me from opening a facebook account. Kami tak mau add mama…Its a nonono.

Says one of them.Tak relalah mama tahu semua hal kami every second of the day.

Betul juga

Buat apa mama nak susah hati tahu every single thing about every single one of you every single second of every single day!kan kan.

Too much of everything kills .

Macam itu juga berat hati anak anak buah nak add boss masing masing as friend.Habislah kebebasan.Tentu tak boleh tulis : My day sucks…my boss sucks…..my workplace hell.My friends dot dot dot.

 

Itu fenomena facebook.

So up until now I am yet to divulge into it.

Tak tahulah depan depan nanti.

 

But another encourage me to have one.Mana tahu mama boleh jumpa kawan lama.

Ehh ada ke orang nak ingat mama yang tak ada apa apa ni.Lainlah kalau mama ni orang berjaya.Ada Datin,ke Puan Sri ke.Entah anak murid pun  dok ingat mama punya piat,ketuk ketampi saja.

 

Ada facebook memang seronok.Tapi yang tak seronok bila facebook juga boleh keruhkan suasana.Menambahkan sengketa.Tak sanggup rasanya nak tambah beban kepala.Takut bila bila bersua muka,haah,orang paling balik sana.Tak mahu nak tengok muka kita.Muncung pula panjang sedepa.Kan naya!

Anda bagaimana?

For me,I hate confrontations.Small or big.Factual or imaginary.Even a slip of the tongue made me whimper .Ngeh ngeh ngeh.

So no facebook right this moment. Exit one out of date mum on the block.

4 comments:

  1. cikgu

    saya ada account FB ni..mula2 suka sangat...add kawan kawan, dapat jumpa kawan sekolah lama dan saya juga add ipar duai dan anak sedara semua..

    lama lama saya rasa diri saya ni macam terhimpit...semua tau apa yang saya buat, mana saya pergi, apa benda yang saya beli..Ya lah..kita pun tak sedar diri..semua nak kasi tunjuk kat orang..lama lama jadi riak..

    part yang ada sedara mara ni lagi susah...langsung hilang privacy saya. malah ada sedara mara yang mencemuh saya di belakang..

    bila hal bersih ni minggu lepas, macam macam perangai orang baru saya kenal...ada yang menulis macam macam..macam nak berperang ja...ada yang tak sama pendapat ,bergaduh sesama kawan dan akhir nya berputus arang...

    Sekarang saya bertanya pada diri saya...

    apa untung nya ber FB ni...lebih baik buat cara lama lama..call atau bersms..

    saya memang nak keluar dari kelompok FB ni...nak terus ber blogging saja..

    ini pendapat saya lah...

    ReplyDelete
  2. Ezza,
    saya pd mulanya ada juga pasang niat nak berfb.Tapi tengok gayanya lambat lagi kut sbb demam berblog belum kebah.takut habis masa dok fb saja.
    BIla tengok orang dok berperang dalam fb lagilah fobia.

    ReplyDelete
  3. mamason: semua teknologi ada pro dan kontra kan..terpulang pd individu utk mengawalnya..heheh..pepun setiap kali nak post tu kena ar pikiaq byk kali sesuai ke x nak post sesuatu isu kan...jn main post je...huhuh..mcm mamason..nak post kat blog ni pun siap edit byk kali lagik...heheh..apapun still jeles ngan 'ketereran' mamason berblog...salute lar mamason..heheh (bkn bodek naa...) hahahah

    ReplyDelete
  4. Eihan,
    thanks. Mana nye terrer.
    Kalau tak ikut self censor rasanya bertan dah mamason postkan.
    Macam macam nak ulas.Kan seronok.Tapi seronok ker?
    Rasanya baiklah berpada pada dan beringat ingat esp.bila in writing..... tak gitu?

    ReplyDelete