Saturday, July 23, 2011

ciktuuuuuuu………

 

Mengajar KSSR tahun satu adalah cabaran maha hebat bagiku.Kenapa ya?

Dalam 34 tahun mengajar,tidak pernah aku ditugaskan untuk kelas itu.Bos bos ku mesti dah dapat agak.Aku bukan orangnya untuk anak anak kecil.Jadinya kelas 4,5 atau 6 sajalah yang diberi.Macam depa semua tau tau .

Tapi dengan MBMMBI ini,aku terpaksa akur bila guru tahun satu kena bertukar awal bulan 4 dulu.

Maka bermulalah hikayat ku dengan anak anak ini.

Cikgu saya buat ni.

Cikgu dia buat saya

Cikgu tengok dia.

Cikuguuuuuuuuuu. Ciktuuuuuu. Cikkkkkbu.

Adoiiiii.Panadol.Mana panadol.Panadol mana?

Itulah situasi yang terpaksa dilalui saban hari saban minggu.

 

Puas kepala ku perah….sampai menitik nitik untuk cari formula.

Cenge,garang,tak makan.

Habis saja aku tinggikan suaraku,lagi tinggi suara anak anak itu.

 

Two months into teaching these kids,I am at ease with them.Dah boleh terima suasana bingit anak anak itu.Dah boleh terang berulang kali untuk sesuatu.

And the children too knew that mamason is a teacher full of rules and regulations.And also surprises.

Dan komputer riba Compaq Presario with Intel Pentium inside was indeed the savior.

Masing masing berusaha untuk jadi murid terbaik untuk dapat menggunakan nya sebagai hadiah.

Pandai aku!

Also thanks to Learning English for Kids BBC.

You make teaching English is lots of fun!

4 comments:

  1. cikgu,
    sila blog saya untik ambik award ya

    ReplyDelete
  2. Ezza,
    terkonfius.macamna nak ambik ya.Kena naik pentas ke?hehe

    ReplyDelete
  3. hahahahaa...sedap nya saya gelakkan orang. walhal saya sendiri terkulat2 nak ambik award dari kunang kunang tadi.Tak reti.siap pakai setiausaha lagi..betul lah, kita sebaya dan kita sekapal.

    ReplyDelete
  4. Hani,
    kena cari setiausaha juga nampaknya. Cari instructions tak adalah pula. Nak buat DIY pula terkapa kapa.

    ReplyDelete