Monday, December 13, 2010

Harakiri di tempat kerja 2

Selepas 1 dan 2…..tentulah 3.

Sambungan dari posting pertama.

3.Takut perubahan

Sekarang ditempat kerja perubahan datang bertimpa timpa.Kalau dibandingkan 30+ tahun dahulu.Sesekali bertemu kawan kawan yang masih dalam perjawatan,khabar tentang suasana kerja pasti makcik utarakan.Responnya tentulah banyak perubahan yang harus ditangani.Dulu ISO , sekarang orang tak berapa nak kisah dah.

Sejak dua menjak ni syllabus pun dah banyak bertukar.Approach mengajar pun sudah tentu.Cabaran mengajar bukan sedikit.

Ada satu ketika,bila kita rasa kita dah selesa dengan sesuatu system,tanpa angin tanpa ribut,system baru datang bertandang.Tak kan tak kelam kabut! Jangan panik….tarik nafas, gather your calmness.Use your discretion…..Especially in teaching pedagogy….you could never be wrong to integrate.

Satu yang makcik perhati,kadang kadang tindakan memberontak dan boycot akan diambil bila perubahan baru disarankan.Atau buat don no dengan arahan.

Kerugiannya anak anak adik adik adalah kepunyaan kita.You are seen as one rebel without cause.And perubahan ada kala memberi new perspective .

4. Suka mengecil dan merendah diri

Sikap ini ada dalam diri banyak kita.Berapa ramai antara kita yang suka menggunakan kata kata klise ini:

Saya tak pandai

Saya tak berapa tahu

Saya tak berani

Saya malu….

Fine.kalau dalam keadaan biasa.Tapi kalau katalah timbul masaalah,anda akan dilihat sebagai tidak cekap.Dan anda kan dipersalahkan …..

So anak anak adik adik dont be belittling yourself too much.Bila orang bagi komplimen…sebut thank you.Jangan dok kata:

Dak aiiih.Saya tak pandai.

Ok 2 cukuplah untuk petang ini.nanti makcik sambung.Bye

2 comments:

  1. suka yang nombor 4 tuh, sebab terlalu ramai yang cuba mengambil kesempatan sebenarnya dengan mengatakan tidak tahu & tak pandai. alangkah kelakarnya bilamana ayat sedemikian keluar daripada mulut seorang penolong pegawai kan? sepatutnya belajar walaupun benda baru. jangan merendahkan nilai jawatan tersebut.

    ReplyDelete
  2. ee,
    Everything begins with a start.Numerals begin with zero...utk maju dalam career sikap malu,tidak tahu harus diketepikan.

    ReplyDelete