Friday, November 26, 2010

terkenang jua…minachi

 

Masa di JPL ,makcik berkesempatan berjiran dengan keluarga Minachi.Achi, makcik panggil dia.Rumah yang di sewa adalah salah sebuah rumah toksu,jiran sebelah.

Masa  kecil makcik duduk rumah quarter untuk SC.Special Constable masa Chin Peng. Disana juga makcik jumpa seorang  achi dan kelurganya.

Achi isteri cikgu dan mak kepada Ravi serta adik adiknya who then became our playing friends.So masa Deepavali dapatlah kami hantaran kuih.Salah satunya adalah kuih bom @ batu. Punyalah keras kuih ni sampai kalau silap makan boleh tertanggal gigi pelesu.

Achi minta sedekah pun makcik masih ingat.Dengan telinga labuhnya,dia selalu kerumah .Dan daun sireh selalu jadi permintaan nya dari tokton.Dan tokton tak pernah menghampakannya.

Dari minachi rumah SC makcik belajar makan kari cara India.Kari daun …iiih lupa la pula namanya memang lazat.Juga kari buah munggai.

Achi neighbour tokton masa di Lunas pun amat perihatin.Selalu tolong bila dalam kesusahan.Hantar tokwan bila sakit ke hospital tanpa kira mengira.

Bila anak berkerja dan menyewa di KL,jiran nya pun minachi juga. Tapi yang tak kuasa tentang jiran ni adalah tabiat nya yang senang lenang longgok sampah diwalkway depan rumah.Rumah ditingkat 5 , tak tahulah kot ada servis pungut sampah.Kalau pasang lagu terasa macam duduk Mumbai.Dan bila bergaduh,rasa macam nonton filem di estet.

By the way,Fatima anak achi Ipoh memang santun.Housemate anak yang makcik berkenan dengan sopan,budibahasanya .Your mum must have done a good job raising you up.Tak macam anak makcik Joyah yang tengok makcik ,terus lari masuk bilik….makcik Joyah? Ada ke?

Ya ,I do have a wide range of living places :in the estate  ,in semi urban and urban area.Melawat kuil masa upacara keagamaan mereka was done without fear.Tu semua masa growing up la.Tu yang buat kita rasa 1 Malaysia.

Kenapa mamason teringat achi minachi ini ?

Masa masak tepung hong kwe,periuk mendidih keluar macam pesta ponggal…… ..aduhai.

image

tapi makcik tak lah pula masak dalam periuk tanah liat ni.Masak asam pedas yang paklong lempar keluar tingkap tu adalah.Ada makcik tulis dalam post my asam pedas experience.

Cerita Papadom versi Tamil tentu bestkan.Syarifah Amani cakap Tamil lagi.Manakam.Amma.

4 comments:

  1. dulu aci jiran kat rumah lama kat sg petani buat apom balik sedap gila!

    ReplyDelete
  2. Cik weed,
    Dulu dulu kita senang hati berhantaran dgn jiran walau lain etnik.La ni sesama sendiri pun ...tobat.
    SP kat mana?

    ReplyDelete
  3. cikgu...
    saya memang pindah randah tapikan... saya ni memilih nak duduk dengan melayu saja.... memang mengelak daripada duduk dekat minachi... jadinya takde jiran india.. jiran cina, selalu dapat...
    bukannya saya racist cumanya saya tak suka kot-kot dapat india yang macam cikgu cerita... gaduh macam dalam estet, dengar lagu macam kat mumbai.... kadang2 ada yang mabuk-mabuk lagi....

    ReplyDelete
  4. Pn Rahmah,
    Classmates saya banyak bangsa asing masa dekat SBS.Sbb tu kot boleh tahan duduk diantara mereka.Kadang kadanng sewarna seagama pun dengki khianat lebih terserlah.Seen that.

    ReplyDelete