Wednesday, October 13, 2010

Sekolah, Titi ,Tok dan Bandar

 

I never know who they were in the picture.But if I’m not mistaken,the picture came into my safe keeping from SK Titi Tok Bandar,so I asssume those in the pic. must be from the school.And the year inscribed at the back of the picture was 1963.

So these were the teachers of SK TTB  47 years ago with their students.And in 1963 I was in year 4 probably.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Eh…makcik pun dulu macam ni ke masa sekolah rendah dulu? Tapi rasanya tak kot,sebab seingat makcik,I was in a privileged school…ala seakan akan selected school for selected students who passed the govt test for Special Malay Class.Jadi bergaya jugalah kot dan idaklah berkaki ayam ke sekolah.

How far we have moved forward.TTB today is a school where everybody who entered the school would gape in astonishment.It resembles a resort than a school,someone said.And it was a location for the film Tentang Bulan.Sekolah menerima tawaran untuk menjadikannya  lokasi penggambaran berdasarkan keunikan nya.Tapi itu pun banyak kerosakan yang telah berlaku akibat banjir besar yang berlaku.

Tapi antara sekolah sekolah yang makcik bertugas,inilah sekolah yang memberi ketenangan.Setiap pagi bila kita memandu menuju ke sekolah,pemandangan yang terbentang di hadapan amat mendamaikan.Bukit bukau berbalam balam,burung berterbangan,air sungai mengalir dan sang matahari yang mula menjenguk keluar dari pertapaan semalaman.Itulah ubat penenang jiwa saya sebelum sampai ke sekolah.Kadang kadang takut juga menempuh jalan berliku itu .Masakan tidak bila di kiri sungai dan di kanan parit besar dan jalan hanya muat untuk sebuah kenderaan sahaja.Pandai pandai lah bila berselisih.

Masih teringat saya bila musim kemarau,air sungai akan kering sehingga dasar sungai dapat di lihat dan bila banjir melanda,jalan yang dah menakutkan itu bertambah gerun bila kita tidak nampak jalan yang dilalui.Maka berkoyanlah doa semasa memandu hingga ke sekolah atau kejalan besar bila waktu balik.

SKTTB besar ertinya dalam hidup ini.Love you.Hope to pay you a visit one day.

No comments:

Post a Comment