Sunday, September 26, 2010

Buah kesukaan makcik

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Antara buah buahan yang makcik suka sangat adalah buah delima.Suka sangat sangat.Dan yang kedua adalah pisang kaki.Pisang yang bukan pisang tu.

Teringat makcik cerita atau Film Jula Juli Bintang Tiga kalau tak silap makcik .Terkesan pada scene yang ada seorang yang makan buah delima terus beranak bidadari.Jadi buah delima ni macam ada kuasa mistik pada makcik.

Sampai dah besar panjang makcik believe in this folklore.

Sebelum ni buah ini adalah harganya yang tersendiri.Buah nya besar dan isinya merah.Susah nak dapat.

Tapi sekarang ni macam berlambak pula kat pasar malam,walau harga nya tak lah berapa murah.

Hari Rabu tu,pakli bawa balik 5 biji buah delima bersama sama buahan yang lain.Syukur.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lihatlah kesegaran warnanya..

 

 

image image

Eh  kalau dibuat batu cincin macam di atas ini.Tentu mahal lagilah buah delima ni.

 

Health benefits of pomegranate ( petikan dari laman web)

 

  • pomegranate juice may reduce cholesterol.
  • drinking a glass of pomegranate juice a day for one year reduced blood pressure (particularly systolic pressure) and slowed down LDL cholesterol (the bad cholesterol) oxidation.
  • Pomegranate fruits contain polyphenols, tannins and anthocyanins – all are beneficial antioxidants. Interestingly, pomegranate juice contains high levels of antioxidants – higher than most other fruit juices, red wine or green tea.
  •  

3 comments:

  1. amboi semangatnya letak buah fav! Hahaha.
    -aten-
    email tak betul sikit lah mama

    ReplyDelete
  2. Ya, saya selalu nampak buah Delima ni dijual di kaki lima di Jalan TAR sana, tapi kerana saya tak minat (nak makan leceh, banyak biji) so saya tak pernah tahu pun harganya berapa.

    Pisang Kaki, haa itu saya suka. Suka sangat...! Yang kering pun saya suka gak.

    ReplyDelete
  3. faten,
    ada tak buah delima besar besar dan biji merah merah kat sana.
    what's worong?

    Pn Azie,
    Buah delima tu makcik makan macam kacang aje.Kunyah biji dia dan yummm telan.

    ReplyDelete