Thursday, August 12, 2010

Remembering – the kuih raya

 

As far as I could remember,there was none of the commercialised kuih raya of today in yesteryears.Tak ada pun kuih tunjuk tunjuk.Balik rumah,letak dalam balang untuk tetamu datang.

All were home made,hand made,fresh baked.Of all the raya’s biscuits,kuih bahulu tokton,gebu ,sekata dan amat berselera.Sebelum puasa lagi,tokton dah kumpul telor.Telor ayam dan telor itik.Bila sampai harinya,maka berkerahan tenagalah kami untuk memukul telur dengan tangan using that wire and wood mixer.Dipukul sampai kembang dengan gula.Lepas tu tokton masukkan tepung yang telah disukat.Dibakar guna sabut,tempurung kelapa dan juga arang.Tapi hasilnya.Masyaalah kalah oven.Bila dah siap disimpan dalam periuk besar,dililit tali berminyak takut kak semut datang merasa.And I love to see the uniformly golden brown bahulu.

Satu kuih lagi adalah kuih bangkit.Ini yang sakit.Kena uli tepung sampai tangan naik kematu,baru kuih jadi gebu.And mum’s kuih were uniformly cooked.Lebih lagi bila dibaris dalam balang,seronok mata memandang.

Itu yang makcik bila tengok orang buat kuih bahulu dan kuih bangkit terbakar sana sini,makcik selalu kata:

Eh tak lawan kuih mak aku. he he.

Kuih wajik tokton memang tak boleh challenge,tapi sayang anak cucu seorang pun tak mewarisi.Pakli kalau jumpa pulut kacau,selalu akan kata:

Awatlah depa tak buat macam tokton punya pulut kacau.Dan kalau dia jumpa pulut kacau serupa dgn mertuanya yang punya,punyalah dia suka.Hingga tak terkata.

Lepas itu,bila modernasasi mula datang,mulalah kuih berplanta margarine.Kuih samprit,kuih tat dan entah apa apa.Tapi tak boleh lawan kuih tradisional kita.!

Lebih lagi dibakar api atas,api bawah dengan  arang serta sabut kelapa.Maka melelehlah air mata,air hidung bila asap masuk ke mata.

4 comments:

  1. Salam 2 ramadhan cikgu....
    memang kalau dikenangkan kuih2 dahulu memang tak boleh nak jumpa dan rasa kesedapannya yg serupa macam dulu... sekarang cuma nampak sama... tapi rasa... mahaplah.... takder..
    rindu sungguh saya dengan kuih bahulu arwah maktua, wajid arwah mak dan maruku,bepang,maruku potong arwah makcik... depa tiga beradik tetap akan berkumpul tiap kali raya untuk menyediakan juadah yang istimewa tersebut....
    kenapalah saya tak ambil tahu mengenai resepi masa dulu???? ruginya sekarang tak tahu apa-apa....

    ReplyDelete
  2. Itu yang rasa nak balik hari ni.berguru pada mak,terutama wajik yang jadi idaman kalbu pakli itu.Kepandaian mak siapa pun tak warisi,memang rugi.

    ReplyDelete
  3. Mamason,
    Kita suka makan kuih semperit. Mama kita kan, dia pandai buat kuih semperit. Mamason nak sikit? roar! roar! roar!

    ReplyDelete
  4. Dell :nak nak.Kuih samperit tu ada ceri kat atas kan.
    Jade : Itu kuih raya lah nak.Sekarang baru puasa..
    Mok: Tapi fasyal apa kita dapat makan kenyang syiang malam?

    ReplyDelete