Tuesday, August 17, 2010

Dari pagar kayu berukir-the end

 

Attending to matters at hand,I had the privilege to witness marriages being dissolved a number of times.

The other day, at least 5 couples had their marriages dissolved and the marriage certs.  declared null and void.

Kenapa mahu bercerai…asked the judge

Tak ada kesefahaman .Itu jawaban  standard.Nampak senang sunggoh perceraian antara keluarga Islam.The Hakim too agreed and the marriages were dissolved.Tentulah ada hati anak anak yang meruntun.Tentulah ada keluarga yang merana. But I seldom see tears being shed except in a few cases.Tergagap gagap suami melafazkan cerai kepada isteri dengan linangan air mata.

Tapi hari itu tiada pasangan yang nampak sedih untuk bercerai.The youngest couple being 16 for the wife while the man is 20.

Umur berapa mereka kahwin.OH 2009.It means she was only 15 when she said I do.Entah entah tahu ke tanggungjawab seorang isteri.Si suami pula  nampak macam nak bela diri sendiri pun tak lepas lagi. Selepas perceraian si isteri nampak berseri seri.Senyum simpul tak  terperi.Hey,I am free. Tapi si lelaki jalan menundukkan muka.Kesian dia.

Se pasang suami isteri bercerai dirumah kerana si isteri suka menyoal .Bila telah habis penghakiman,tiba tiba sisuami mahu rujuk kembali.

Sekali fikir baik mereka bercerai dari kejadian yang berlaku di Taiping menimpa keluarga itu.Siisteri dibunuh kejam oleh suami yang dikatakan gila.Walau repot telah dibuat tentang keganasan suami,siisteri disuruh bersabar.

Sebenarnya banyak cerita yang dapat dikutip dari bilik berpagar kayu berukir.Selalunya cerita duka lara manusia.Yang beragama Islam semestinya.

And I hope I dont have to visit that room whatever for.Tapi kalau dah takdir,apa kita nak buat ya.

Kadang kadang perkahwinan yang paling bahagia pun menemui jalan buntu.Jadi kaku.Jadi layu.

Dan mohon Allah lindungi keluarga ini.Selalu.

2 comments:

  1. Bagi yang bermasalah, sering berkata, "Orang yang tak dilanda masalah (ada ker?) senanglah cakap. Kami yang merasa ni saja yang tahu.."

    Benar. Tapi sekurang-kurangnya dugaan dan ujian ini akan lebih mematangkan kehidupan berumahtangga, lebih mengkebalkan jiwa dan tidak ralat untuk terus berkorban..

    ReplyDelete
  2. Pn.Azie,
    Teringat saya,masa mula kahwin,rasa macam tak bertahan lama.Banyak sunggoh perbezaan antara kami suami isteri.Kesukaan,kegemaran,perception,macam macam.
    Syukur dah 30+ years .Dah boleh suaipadan.

    ReplyDelete