Wednesday, August 25, 2010

CCTV la pula.

 

Blog walking took me to a young teacher’s blog.And I was made to be aware that it was a trend to install CCTV in the staffroom.

CCTV in the staffroom and linked to the head’s office? Mungkin ada plus point nya. Senang boss nak pantau pergerakan anak buah.Tapi kan saya rasa macam a form of intrusion.

Menjadi guru di sekolah yang mana common room tu adalah staffroom yang kadang kala sesak,panas,penuh dgn khazanah,adalah satu perkara yang tidak berapa trendy.Disitulah mereka melepas penat. Tapi disitu jugalah ada yang berkesempatan membuka warung kecil dan stop over untuk menyicah buah kedondong,mangga dan betik.Distulah juga gossip made and passed.

Sebelum makcik pencen,sekolah akhir makcik mendapat staffroom yang berekon,perabot yang selesa dan bilik yang luas.Selalu juga makcik mengingat teachers to tidy their station kerana staff room melambangkan trs as a whole. Kadang kadang makcik  swop staffroom dan lain lain tempat dgn  photoshoot utk menerangkan kpd staff apa yang makcik sarankan atau tak berkenan.But never to intrude  their privacy.

Tapi kan….makcik macam tak berapa into CCTV dlm staffroom.Bukan apa…kalau kita tak mahu tahu ttg sesuatu lebih baik tak usah ambik tahu.

Katalah ada staff yang tak berapa ngam dgn kita dan mengeluarkan buah fikirannya ….apa nak kita sebagai pengetua/gb buat?

Buat donno atau buat bodoh?

Lagi satu: Toilet tak letak CCTV ke?

6 comments:

  1. Cikgu..
    betul tu..
    ada perkara yg boleh kita ambik tahu
    dan ada perkara lebih baik kita tak tahu...

    ReplyDelete
  2. cikgu, tu memang intrusion. tapi terkadang yang di amanahkan tak jujur dan perlu pemantauan. susah jugak topic ni tapi kalau cctv kat toilet saya suka :)
    jangan marah haaa...

    ReplyDelete
  3. Tu yang kalau ada yg datang bagi tahu saya kata : Tak perlulah bagi tahu.Lebih baik saya tak tahu dari orang lain bagi tahu.....esp utk kak nam yg suka bagi tahu pada orang yang tak tahu apa yang dia tahu....hehhe berapa banyak tahu daa.Pening.

    ReplyDelete
  4. Noir,
    Talking through the eyes of an x-administrator,over pemantauan pun buat anak buah jadi kaku.its the trust between both parties that will make the workers be more endearing in their work.

    ReplyDelete
  5. saya setuju tentang kepercayaan. kalau tidak nanti kat rumah pun nak pasang cctv, tak caya anak2, org rumah. disini biasa jugak majikan pasang cctv untuk awasi pembantu rumah kerana ada kes2 maids abusing children.

    ReplyDelete
  6. pasang CCTv utk pantau anak isteri,tu ,issh,cemburu punya kes lah kot.Tapi utk maid saya rasa ada gunanya kerana dah ada maid yang depan majikan baik nak mati,tapi lain pula bila dibelakang.

    ReplyDelete