Thursday, July 22, 2010

Salah siapa?

Sejumlah 257,000 kelahiran tanpa bapa yang didaftar di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) antara tahun 2000 hingga Julai 2009. Sebanyak 30,978 kelahiran yang terdaftar membabitkan bayi beragama Islam. Perangkaan kelahiran tanpa bapa mengikut beberapa agama yang lain adalah 18,085 bayi beragama Hindu; 17,236 (Buddha); dan 3,395 (Kristian). Sumber rasmi JPN

 

Saya tak mahu menyentuh tentang hukum hakam tentang isu moral ini.Tapi ingin menyelit pengalaman  sedih tentang apa yang terjadi bila wujud keadaan ini.

Sedarkah,bila seorang itu,tidak mempunyai suami,yaani,bersalin tanpa surat nikah,padahnya amatlah parah. Di tepi katil saya ,seorang ibu muda,tersangat sayu saya lihat bila ditanya mana ayah,kenapa tidak ada siapa yang datang utk daftar anak itu,dia diam membisu.

Tapi,bila jadi seorang PK/GB,selalu tengok BC anak anak daftar masuk sekolah,fikiran saya lagi parah.Kalau dahulu ada juga bin Abdullah tapi sekarang tahu apa yang di tulis:

Bapa: tidak diketahui

Bapa : Nama tidak diperolehi.

Bapa : No name

Jadilah anak itu:   Si Polan bt/bin ……

                                     Si Polan bt/bin tidak diperolehi.

Saya lihat bukan satu,dua atau tiga.Tapi banyak juga.

Jiwa ini rasa kasihan.Bukan pada ibu atau bapa yang dah tentu rasa malu.Tapi kepada anak anak yang begitu,nanti nak guna BC masa minta kerja,minta biasiswa,masa kahwin,siapa teraniaya?

Bila orang keliling dapat tahu,statusnya begitu.

Sedih sedih sedih.

 

 

022

Dell baru balik dari berkelana. Selama 40 jam lebih dia hilang entah ke mana. Mamason naik cemas.Papali lagi la.Masuk saja dalam rumah,minta makan macam histeria.Air dijilat dengan lahap.friskies dimakan sampai habis.Lepas tu dia tidur sampai ternganga.Dell Dell.Baru makcik lega!

6 comments:

  1. salam cikgu...
    memang dah nampak tahap 'mengandung tanpa nikah' ni dah tersangat berleluasa waktu ini. pergaulan yang amat bebas lelaki dan perempuan... segala macam konsert bukan hanya setakat menyambut tahun baru saja... menyumbang pada pertambahan kelahiran anak luar nikah.
    kami memang tak pernah jumpa BC yang ditulis begitu.. dengan peningkatan anak luar nikah yang dibuang pun dah cukup membuat kami seriau apatahlagi berhadapan dengan anak malang itu sendiri. Anak itu memang tidak berdosa. Ibu bapa dan keluarga merekalah yang bertanggungjawap dalam memastikan perkara itu tidak berlaku. Nauzubillahi minzalik

    ReplyDelete
  2. rasanya 257,000 surat beranak yg ditulis begitu.sbb sblum tu ada bin.kacau jiwa saya dapat BC begitu,tanya ibubapa bolehtak pergi JPN tukar.Katanya tak boleh.
    I care about the child welfare when they are bigger.Bukan salah depa.

    ReplyDelete
  3. Ya Allah...... memang hazab sungguh benda2 macam ni berlaku..... tak guna cari salah sapa dah.... cari pelaku dan educate semula kot?

    :(

    ReplyDelete
  4. maksu,
    Pelaku kalau kena cekup tentu dah lokap /denda.Tapi yang tak ada bapa dalam surat beranak,tentu lebih merana.Lebih lagi itu aib ibu bapa bukan depa punya.Pasai apa depa pula yang nak kena tanggung....tu yg kawan dok ejek si polan bin takadanama.Kesian kan.

    ReplyDelete
  5. Mamason,
    I hope Dell has not added to the statistics during his "berkelana". Dah sunat ke belum Dell?

    ReplyDelete
  6. He came back as if saying : Mamason I dah Kahwin!Nanti brapa bulan lagi boleh dah timang cucu.

    ReplyDelete