Thursday, July 22, 2010

book review - What can I say

013

Pernah tidak,anda rasa macam nak tempeleng muka anda sendiri kerana berkata kata yang tak patut . Lain yang dimaksud lain pula yang ditutur atau yang ditutur lain pula orang faham.

Saya selalu sangat terperangkap dalam situasi ini.Jadi kebetulan,terjumpa buku yang bertajuk begini,makcik tak fikir dua kali,terus beli.

Written by Sheila Dainow ,What Can I Say is about finding the right words in difficult situations.

Kita ingin menolong mereka yang kita sayangi,terutama bila mereka ditimpa musibah.Tetapi,kadangkala kita buntu apa perlu dibantu atau apa yang perlu dikata.Takut pula,silap cakap lagi berat masaalah jadinya.

Apa patut kita cakap pada orang yang kehilangan tersayang atau baru kerja melayang? Apa patut anda buat kalau seorang itu depressed atau terminally ill?

Kalau kita lihat seorang tu di hinggap penyakit,perlukah kita terus tanya depan publik? Ah,lain orang lain persepsinya.Bagi kita,saja nak tanya,tetapi tuan punya diri,mungkin tak suka setengah mati!

Jadi kenalah tahu bila nak sympathy,empathy atau salah gaya boleh jadi apathy.

and one content stood out for me:

I Never Thought it Could be So hard to be a Parent.

Tapi kenapa buku ini penuh dengan cakaran?

Dell did you scratch my book?

No,mamason,It was mamajade who read to find out how I should be bred?

020 see,the extent of the damage?

3 comments:

  1. What can I say to my fellow bloggers in their time of bereavement ...to lost someone. I cant find the words to express,but the feeling was sombre though we have not known...I feel it,the pain.

    ReplyDelete
  2. i haven't read this particular book but in one of my lectures in college, sampai hari ini saya yakin
    that words are meaningless without perception sebab tu ramai yang suka perceive.

    salam weekend

    ReplyDelete
  3. I tried reading books when I was at lost ends.Lebih lagi masa tgh kerja,you have to meet people yang macam macam kerenah suka duka.At least adalah juga guidance,tak lah serang or bebel tak tentu hala.
    And I think they helped a lot.

    ReplyDelete