Thursday, July 22, 2010

Bila pakli naik lali 4 – Pahang

 

Makcik ni depa kata bertuah,sebab pakcik ,cuit saja nak pi jalan jalan,tak ada masaalah. Asal ada duit, semua msaalah tolak sebelah.Ya beda bedu,Kuantan kami tuju.

Sebenarnya,Kuantan ni tempat kami kasihi kerana ada anak yang kerja di sini.Nak buat macam mana ,dah rezeki.Nak tolak pun,apa daya kami.

Kali pertama ke sana adalah dengan niat menghantar tersayang ke tempat kerja , di Gambang sana.Adoi mak,punya lah penat sebab lebuhraya belum siap.Dengan lori gedebak besarnya,jalanlah kami terhenjut henjut. Dekat satu hari juga ,baru sampai ke pekan Kuantan. Letih tak terkata seluruh badan!

Dulu kalau teringat kat dia yang jauh di mata,kami drive ke airport Bayan Lepas ,ambil Firefly. Tapi sekarang depa dah tak terbang,kalau nak pi kena naik dari Subang! Kalau naik bas,petang bertolak,pagi baru sampai.

Apa speselnya Pahang.Banyak. Teluk Cempedak,Cherating,Kemaman, dan Tanjuung Lumpuuur yang sedia masyhur.Juga UMP yang terkenal kat sana.Sapa sapa ya ,yang makcik kenal?

Ikan masin dekat kedai tepi jalan.Amboi sedapnya,sampai la ni terbayang bayang.Tapi yang tak boleh lupa,bumbung rumah bocor,boleh tak diperbaiki sampai banjir tingkat lima.Kalau ada yang lemas,pentadbiran  nak jawabke? Kalau makcik ada ,nak panggil KSW masuk berita TV Tiga.Ha ha acah saja.

Tentu KSW akan kata :

Terbakar hutan nampak api….bocor  bumbung,tahanlah baldi.

Makcik Bib,lain kali nak pi Chini nak ikut ya. Jadi bawa troli pun kakak sudi.

And to my dearest dear,congratulation on your PTK result.Tahniah,anda memang boleh buat punya walau ligat masaalah melanda.Well Done. Alhamdullilah.

temerloh bridge 

ni kat Temerloh,kalau tak salah

disebalik tembok

ni pula rumah depa dekat highway Karak.

P4290729   DSC04380 DSC_0027

Ceria akak ni,walau gigi besi,walau hidup penuh duri,tapi tabah hati macam maknya sendiri….ewah! kakak  jangan marah.

2 comments:

  1. Cikgu...
    Alhamdulillah.. suami cikgu pun rajin JJJM-jalan2 jelajah Malaysia...
    Badan sihat, rimau dalam poket... memang sedap berjalan-jalan...hatta ke ujung dunia pun....

    ReplyDelete
  2. masa muda muda dulu mmg rajin .Tapi sekarang ni,badan tak larat,duit pun tak lebat.Tu yang dok rumah senyap senyap.

    ReplyDelete