Monday, April 19, 2010

Viewpoints - communication

NST April 11

Mind your manners at work.

I read with glee Azilea Badri’s jottings.

I rightfully agreed with her. 100 % .

To sum up :

Communication play a vital part in harmonising a workplace. Swiping comments on each other would ultimately sour the workplace.

To this I had numerous recalls of those foolish years when one heart rules the head. Rumour mongers a plenty. Back stabbing,jacking the boss,jealousy and all those negative attitudes would make a once glorious workplace into a hell of a pit. Panas dan merimaskan.

To rumour mongers aka penyampai I had once said.

Biaq pi la. Penat nanti berhentilah.

or lebih keras

Kalau nak suruh I change ,It should come from the boss. I takut nak  listen to second hand news. Spot on ! ( pada yang suka jadi kak nam)

or lebih lebih keras

Ya, I la yang bagi tau boss apa yang our school need to do. Kan hantaq I pi meeting.Tak kan I nak tipu boss kata tak ada apa perlu buat.! Damn. ( pada yang takut kerja lebih)

or ter lebih lah keras.

Masa mesyuarat kenapa diam. Keluar bilik no more talk. Keputusan dah dibuat. ( pada yang nak nampak baik sokmo)

So ,to all workers at the workplace:

Pandai pandai  berbahasa

Pandai pandai guna masa

Kerana bahasa melambangkang bangsa

Kerana masa utk buat kerja

Menaikkan nama

Membawa bahagia

Hendak ke bila kita kena pindah,bila pencen orang buat kenduri pulut kuning!

Pulut kuning ! Tau apa ertinya?

 

Agak agak kalau masa makcik kerja dulu ada facebook,ada blog ,ada twitter ada skype ada ym lagi haru rasanya.

image sedap nya.

source -google

No comments:

Post a Comment