Sunday, January 24, 2010

Dari kerana minda

 

Dan, akhir sekali, satu lagi tempat singgah sampah terhormat ialah di dalam minda kita. Ada banyak sekali sampah di dalam minda yang sepatutnya sudah lama kita buang. Sampai bila kita hendak menyimpan dendam kepada orang yang sudahpun kita maafkan? Mengapa kita menyimpan rasa benci terhadap seseorang artis, ustaz atau ahli politik, sedangkan dia tidak pernah menyusahkan kehidupan kita secara peribadi?


Kalaulah kita punyai perisian anti-virus untuk otak seperti perisian anti-virus komputer, segala sampah terhormat di dalam minda kita akan dapat dibersihkan setiap kali kita bangun pagi. Sama seperti komputer membersihkan virus setiap kali komputer dibuka. Bila minda bersih, sampah terhormat yang besar-besar di sekeliling kita mudah sekali dilupuskan dari pandangan mata dan fikiran.

Artikel ini terbit di akhbar SINAR HARIAN 20.1.10.

 

This is part of the article that catches my attention.Mungkin juga dunia jadi lebih baik andai senangnya nak banish segala pengalaman buruk yang berlaku dalam hidup ini. We might forgive but to forget is another dimension.

The case of Rashidi Ismail could be avoided if there is such a perisian anti virus.Kes bakar gereja ,vandalisme masjid dan surau pun mungkin tak kan berlaku.Mungkin blogger aduka taruna might not have written those trash which put him in a fiery pit.

Mungkin dalam next generation akan ada tercipta perisian ini yang boleh recondition segala otak manusia at the touch of a switch.Mungkin ke.

Tak dak lagi la jenis manusia yang tengok muka orang first time pun dah nak bagi penampar terajang.Apa hal.For me keabaikan tak tentu dapat di ukur dari kali pertama bersua muka.Kejahatan juga tak tersimpul kali pertama di aniaya. There is a limit given but not the first time.I believe in not being judgemental.Muka garang suara mengalahkan petir berdentum mungkin tersembunyi sekeping hati yang mulus didalamnya. Suara manja ,liuk lintuk tersipu malu mungkin CD in the making.Who knows?

Tapi entahlah,bila my children were wronged or treated unfairly ,perasaan ku tersentuh even if its the first time.And I found it hard to accept. Mungkin juga inilah perasaan ibu CD as Rashidi is named in CF. Mother’s love know no bound.Sayu melihat gambar mereka dua beranak dalam paper hari tu.

Doaku semoga my loved ones would be saved from any harmful and hateful minds and hearts.

No comments:

Post a Comment