Sunday, January 24, 2010

anakku sazali

 

Sehari dua ni jenuh baca paper anak  buang mak bapa. Ada bapa kena tinggal tepi jalan. Ada bapa kena tinggal kat klinik. Ada anak tak mengaku emak yang bawa baju kurung siap berjahit dari Sarawak.

Hati terasa sedih bila baca kes kes macam ni.Mujurlah aruah bapa meninggal dalam jagaan anak anak.Walau pun bapa kadang kadang kerenah nya mengalah anak kecil.Ragamnya kadang kadang tak terjangka dek akal.Bebelnya .Rajuknya.Aduh tak kan faham kalau bukan yang kena.

Tapi alhamdullilah kami dapat melihat dia pergi dengan aman .Anak cucu dapat memandi,mengkafan dan menyemadikannya dengan selamat.

Abah mengimpikan kan aku jadi gb. Setiap kali balik kampung soalan lazimnya. Hang dah jadi guru besar ka.Sayang bila betul betul jadi gb abah dah tak ada berkongsi gembira.

Sekarang we miss the attention that you lavished on my family.Air panas yang abah masak bercampur daun kayu untuk mandi sudah tiada.Ubi kayu,lidi penyapu tiada lagi bekalan buah tangan.Buku Jepun juga tiada. Suara mu yang haih haih haih tiada lagi kami dengar. Juga minyak urat yang ditanak sendiri.

Abah,ba yang telah pergi

Semoga rohmu bersemadi dengan tenang.

Tersentuh hati ini bila melihat anak cucu almarhum Sultan Johor berbasah kuyup menyempurnakan pemakaman baginda siang tadi.

No comments:

Post a Comment