Wednesday, August 12, 2009

kenangan satu masa satu ketika

 

masih terngingiang kata seseorang.I hate going into that class. I hate that good for nothing children. I hate this and I hate that about kids under your care.

Agak agaknya la masa ni cucu dia di jaga oleh guru cemerlang ke atau guru jem……..( rasanya dia pun dah bercucu)

Bagiku murid dari kelas hujung walau pun mendera rasa tapi kasihku tertumpah pada mereka. Something of a bonding.Aku bukan anti A classes tapi rasanya mereka terlebih kasih sayang. terlebih puja dan puji (walau pun bukan semua)

Teringat aku akan seseorang . Ramai guru mengutuknya. Ramai kata dia tak berguna . Sewel.Murid tu tahun tiga.Aku ajar BI.Yes he is a slow,retarded dan tak boleh terima pelajaran. Nak complete kerja jauh sekali. Pernah ada guru yang mengikatnya di meja!

Satu hari aku bagi tugasan.Biasalah mana dia nak habiskan. Aku lihat ada kut setengah bahagian saja . Well ni dah baik! Aku ambil kertasnya (buku memang jangan nak jumpa).

Well class,attention!

Tengok ni kawan kita dah mula buat kerja. Baik nye .Lets give a big clap for him.

Tersengih si mamat ni.Mungkin inilah pertama kali dalam sejarah dia dapat pujian.Cikgu BI pula tu. Aku lekatkan hasil kerja dia kat papan kenyataan wlaupun lebih banyak merah dari hitam.

Dari hari tu aku nampak kesungguhan dia dalam pelajaran.Tangan dia la yang dulu naik   nak jawab soalan.

Sayang aku tak dapat teruskan sampai akhir tahun kerana terpaksa bertukar ke sekolah lain.

 

Tapi masih terngiangngiang lagi kata seseorang

takpa la you cikgu pi oversi.Boleh la layan budak tu. Pulak.

 

Till today I was wondering about that  Tahun3 1984/85     , tak salah. Mana tahu doktor masa aku pi klinik hari tu simamat tak dok diam and that young man yang masuk pusat pemulihan anak cucu cikgu allergic kat budak kelas hujung.

2 comments:

  1. Mama,kesian budak tu di panggil sewel.tp lawak pulak.haha
    In my Learning Difficulties class,we did talk about labelling students with disorders rather than having disregard terms..retard or distort sounds a bit harsh,so teachers supposedly call them 'students WITH difficulties',bukannya 'that retarded student,blabla' ..macam beri keutamaan pada kanak2 tu dulu,barulah kekurangan dorang.ewah!

    ReplyDelete
  2. nak buat macam mana .masa tu belum ada special needs class ke apa ke. Its up to the teachers themselves to realise this

    ReplyDelete